اخبار اجر نسوز نما

آجر نسوز

انواع آجر نسوز - آجرکویر

آجر نسوز

آجر نسوز به دلیل برتری میزان کارایی، زیبایی و تنوع در رنگ آن در مقایسه با آجرهای معمولی از جمله آجرهایی است که بسیار مورد استقبال معماران و سازندگان قرار گرفته است. آجرهای نسوز را به وسیله موادی نسوز که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت می باشند، تولید می کنند. این مواد نسوز با داشتن مقاومت بالا خواص فیزیکی و شیمیایی خود را، در درجه حرارت زیاد حفظ می نمایند.

انواع آجر نسوز - آجرکویر

ویژگی ها

آجرهای ساخته شده از موادی نسوز، علاوه بر دارا بودن مقاومت حرارتی زیاد در برابر تخریباتی همانند اثرگذاری مواد شیمیایی، ضربات و بار مکانیکی مقاوم می باشند. ساختار این محصول یک ساختار مولکولی ظریفی است که ظاهری منظم دارد. این ساختار سبب گردیده است تا آجر نسوز توان لازم در دماهای زیاد را داشته باشد. در ساخت این نوع آجرها از خاک چینی که آن را از کانی های نسوز معدنی استخراج می کنند، استفاده شده است. این خاک نقش بسیار مهمی در افزایش دادن میزان مقاومت آجر ایفا می نماید. خاک چینی سبب می شود تا خواص فیزیکی و شیمیایی آجر زمانی که در معرض درجه حرارت بالا قرار بگیرد، حفظ شود. این مقاومت حرارتی ایده آل قابلیت استفاده از آجر را در کوره ها و پاتیل ها فراهم خواهد نمود.

انواع

آجرهای نسوز متناسب با موادی که در ساخت آن به کار رفته به چند نوع مختلف تقسیم ‌بندی شده ‌اند. به طور کلی آجرهای نسوز را می توان در چهار دسته قلیایی، ویژه، آلومینیومی و سیلیسی تقسیم بندی کرد. در متن زیر ویژگی های هر کدام را ذکر خواهیم نمود:

آجر نسوز قلیایی:

سیلیسیم، دی اکسید و اکسید منیزیم موادی است که در ساخت آجرهای نسوز قلیایی به کار برده می شود. زمانی که این نوع آجر را در شرایط خاص به کار میبرند، جهت افزایش توان حرارتی آن اسید آهن و اسید کروم را به آجر اضافه خواهند نمود. کاربرد آجر قلیایی در ساخت کوره های دایره ای، ساخت سیمان، پوشش دیواره کوره های باز فولادسازی، قسمت بالایی کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی است.

آجر نسوز آلومینیومی:

در ساخت آجر نسوز آلومینیومی درصد زیادی از آلومین یا اکسید آلومینیوم به کار برده می شود. این نوع آجر در دمای ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ سانتیگراد پخت خواهد شد. آجر آلومینیومی به علت داشتن مقاومت بسیار زیاد جهت پوشش دیواره داخلی کوره های ذوب فولاد، کوره های سیمان و کوره های شیشه به کار برده می شود.

آجر نسوز سیلیسی:

ماده اصلی که در ساخت این نوع آجر به کار برده میشود، خاک سیلیسی می باشد. ساختار این خاک از اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، سدیم اکسید، آلومینیوم اکسید، سیلیسیم دی اکسید و اکسید پتاسیم  تشکیل شده است. آجر نسوز سیلیسی دارای رسانایی گرمایی بالایی می باشد همچنین مقاومت زیادی در برابر نفوذ گازها دارد. کاربرد این نوع آجر در کوره های گاز سوز تولید کک، کوره های سرامیک سازی، کارخانه های تولید شیشه و کوره های فولاد سازی است.

آجر نسوز ویژه:

این نوع آجر از فلزات واسطه می باشد که جهت تولید آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم و آجر نسوز اکسید کروم به کار برده می شود.

  • آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم: ۹۵ درصد ترکیب اصلی این آجر از اکسید آلومینیوم و حدود ۵ درصد از آن اکسید کروم را تشکیل خواهد داد. این نوع آجر نسوز را در قسمت داخل کوره بلند ذوب آهن به کار میبرند.
  • آجر نسوز زیرکونیوم: این نوع آجر نسوز دارای مقاومت گرمایی بسیار زیادی است. به همین سبب در کوره های ذوب آهن آلومینیوم و شیشه به کار برده می شود.
  • آجر نسوز اکسید کروم: از این نوع آجر در کوره های شیشه سازی استفاده می شود. حدود ۹۵ درصد این نوع آجر را اسید کروم تشکیل داده است.

آجر نسوز - آجر نما - آجرکویر

کاربرد آجر نسوز

 

کاربرد آجر نسوز

مهمترین ویژگی آجرهای نسوز، مقاومت حرارتی بالا است. این ویژگی سبب شده تا از آجرهای نسوز در کوره های صنعتی استفاده شود. در اکثر مکان هایی که گرما و میزان حرارت زیاد است، می توان با خیالی کاملاً راحت از آجر نسوز استفاده کرد. آجر نسوز شومینه، آجر نسوز نما مشکی و قهوه ای، آجر نسوز سمیرم، آجر نسوز نما شاموتی، دکوراتیو، لعابی، آجر نسوز رستیک و  آجر نسوز سفید از جمله آجر هایی می باشند که در مکان های مختلف به کار برده می شوند. برای نمونه آجر نسوز شومینه را در پوشش جداره داخلی انواع شومینه به کار می برند. در اغلب خانه هایی که با سبک رستیک طراحی شده دیوارپوش و کفپوش آجری استفاده شده. زیبایی بی نظیری را آجرهای نسوز به دکوراسیون داخلی خواهند داد.

مزایای آجر نسوز

  • این آجرها در یک طیف رنگی گسترده ساخته خواهد شد. در صورتی که آنها را در نمای خارجی ساختمان به کار ببرند، زیبایی چشمگیری به نما خواهد داد.
  • این نوع آجرها در برابر گرما و سرما مقاومت زیادی دارند. طول عمر این آجرها طولانی می باشد.
  • این آجرها یک نوع عایق محسوب می‌ شوند و مانع از اتلاف انرژی در ساختمان خواهند شد.
  • به دلیل سبک بودن وزن آجرهای نسوز، دیگر نیازی به سازه نگهدارنده مجزا برای آنها نیست.
  • آجر نسوز را به کمک ملات به آسانی به سطوح می چسبانند و دیگر امکان سقوط و جدا شدن آنها وجود ندارد.
  • به علت داشتن استانداردهای تثبیت رنگ بر اثر گذشت زمان نیز بعد از نصب آجرهای نسوز تغییر رنگی روی آن ها دیده نمی شود.
  • آجرهای نسوز ضد شوره می باشند و جلبک روی سطح آنها به وجود نمی آید.
  • این آجر ها دارای هیچ گونه محدودیتی در سایز نیستند.
  • آجرهای نسوز در برابر ضربه، خراشیدگی، انقباض، انبساط و فرسایش مقاومت بالایی دارند.
  • جذب آب به وسیله آجرهای نسوز بسیار ناچیز است.
  • در چیدمان آجرهای نسوز امکان استفاده از الگوهای متفاوتی وجود دارد که زیبایی سطح را دو برابر می کند.
  • آجرهای نسوز دوستدار محیط زیست می باشند و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رسانند.
  • در آتش سوزی و دمای بسیار بالا این نوع آجرها مقاومت چشمگیری دارند.
  • جهت نصب آجرهای نسوز نیازی به تجهیزات و ابزارهای خاصی نیست.
  • آجرهای نسوز تنوع رنگی زیادی دارند و سبب شده با معماری ایرانی همخوانی زیادی داشته باشند.

آجر نسوز - آجر نما - آجرکویر

آجر نسوز صنعتی:

آجرهای نسوز صنعتی شکل های معینی دارند. این نوع از آجر ها به آجر نسوز کوره نیز شناخته شده ‌اند.  نمونه ای از این آجرها اشکال و ابعاد استانداردی دارند که اکثر تولیدکنندگان آن را تولید می کنند و این ابعاد را جهت تولید آجرها به کار می برند. یک نمونه دیگر از آجرهای نسوز صنعتی دارای شکل خاصی هستند. این آجرها به کمک ماشین پرس ساخته می شوند. نوع دیگری از این آجرها با استفاده از قالب گیری دستی ساخته شده اند.

آجر نسوز سنتی:

استفاده از آجر در طراحی نما و بخش‌ های مختلف دارای قدمت زیادی می باشد. در حال حاضر از این آجرهای سنتی همچنان در طراحی نما ها و دکوراسیون های داخلی استفاده می شود.

آجر نسوز دستی:

این نوع از آجرهای نسوز در ساختمان سازی به کار برده می شود. مزیت هایی از قبیل شوره نزدن، جذب آب کم، مقاومت زیاد در شرایط مختلف آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش سوزی، امکان ساخت آن متناسب با نیاز مشتری، ثابت بودن رنگ در مقابل اشعه‌ های خورشید و قیمت مناسب دارد.

آجر نسوز در نما - آجرکویر

آجر نسوز در نمای ساختمان

 

نکته های مهم در زمان خرید:

لازم است در زمان خرید آجر نسوز یک سری نکات را مورد توجه قرار داد تا خریدی رضایت بخش داشته باشید. این نکات را به ترتیب زیر بیان می کنیم:

  • آجر نسوز لازم است دارای مقاومت زیاد در برابر جذب رطوبت، حرارت بالا و یخ زدگی باشد.
  • دقت نمایید که در زمان خرید آجرهای نسوز هیچگونه لب پریدگی در آن مشاهده نکنید.
  • مقدار جذب آب به وسیله آجرهای نسوز باید از دو درصد کمتر باشد.
  • در تحدب و تقعر آجر نسوز نباید هیچ پیچیدگی به چشم بخورد.
  • میزان نمک های محلول در آجرهای نسوز لازم است زیر یک درصد باشد.

تنوع رنگ:

آجرهای نسوز را در رنگ بندی مختلف تولید می نمایند. تنوع رنگی بالای آجرهای نسوز نه تنها سبب شده است تا از این آجرها در نماکاری ساختمان ها و پوشش دهی دیوارهای کوره استفاده شود، بلکه این امکان را نیز به وجود آورده است تا از آنها در دکوراسیون های داخلی استفاده شود. دو رنگ قهوه ای و قرمز رنگ های رایجی می باشند که در آجر نسوز استفاده می شود. اما به طور کلی آجرهای نسوز در چهار کد رنگی تولید و به بازار عرضه می شود. رنگ قرمز، قهوه ای، مشکی و زرد شاموتی رنگهای است که برای آجرهای نسوز استفاده می شوند. لازم به ذکر است که هر یک از این ک ها طیف های بیشماری دارند. در ساخت آجرهای نسوز موادی کاملا طبیعی را به کار می برند. به همین دلیل است که رنگ آنها طبیعی است و به آسانی با دیگر مساله همخوانی پیدا می کند.

قیمت آجر نسوز

آجر نسوز را در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه می کنند. دو ویژگی تاثیر گذار در قیمت آجر نسوز ابعاد آن و متریالی است که در ساخت آن به کار برده می شود. هر اندازه که ابعاد آجر بزرگتر باشد قیمت بالاتری دارد و هر چه متریال به کار رفته شده با کیفیت تر باشد سبب بالا رفتن قیمت آجر خواهد شد. آجرکویر با بروز ترین قیمت ها و مجرب ترین کارشناسن، آمده خدمت به شما خریداران عزیز است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.